Created by MyFitnessPal - Nutrition Facts For Foods

Friday, February 18, 2011

MAKANAN PELIK PELIK...

Assalamualaikum pembuka bicara..
dah 2 hari buat entry pasal diet kan... hari nie tukar topik sikit.
balik kampung CNY hari tu, ada bekalan istimewa dari MIL.. orang pahang tentu kenal n biasa dengan 'asam rong' @ 'aserong'
jangan tanya aku lebih2 sebab aku memang x arif bab makanan pelik nie... cuma aku tau asam rong ada 2 jenis, 1 asam rong buah perah & 1 lagi asam rong bijik getah... ya kawan kawan, ianya bijik buah getah... yang MIL bg kat aku nie asam rong bijik getah...
korang pernah makan x?? aku 1st time makan selepas aku dengan sahnya menjadi menantu Puan Robiah Binti Jantan... kata2 keramat beliau ialah : 'asam rong nie merupakan makanan kegemaran de' (laki aku la tu)... masa tu laki aku pun ber ia ia suruh MIL aku masak, nak suruh aku makan makanan kegemaran dia... memula memang aku x tau asalnya asam rong tu dari buah getah... kalau tau dari mula aku rasa mungkin asam rong tersebut x kan dapat melepasi tekak aku...
apapun, aku memang pernah makan ke 2 2 jenis asam rong nie.. baik buah perah mahupun bijik getah... beza?? entahla... aku pon x tau ada beza ke x (siyes aku x ingat)
yang aku tau ianya sedap dimasak bersama ikan air tawar... lagi 1, mesti pedas kaw2, baru terangkat... aku ada gak risik2 resepi dari TTM (dia kan org raub) tapi beliau x berani nak bg sebab katanya kalau salah masak boleh mabuk... aiyak... aku punya neves bila laki aku suruh masak... akhirnya aku masakla jugak berpandukan resepi MIL aku... sempoi ja resepi.. alhamdulillah, tiada kejadian mabuk2 setelah aku hidangkan buat suami terchenta...
jom tengok pic okeh...
ni lah dia, sebalang asam rong yang aku maksudkan
pesan MIL n adik ipar aku, sebelum masak, rendam dulu asam rong tersebut, then buang minyak yang tibul dipermukaan --->untuk elakkan mabuk mungkin???


yang ada kat rumah sayur terung kampung nie, aku belah 2, ikan air tawar x de, aku guna ikan kerisi, pic ikan x der hehe


rupa asamrong yang telah siap dimasak..
senang bangat masak nie rupanya... aku tumbuk cili api n garam, x perlu bawang2 segala.. masukkan dala periuk sekali ngan asam rong, air, ikan n terung tu... masakla sampai betul2 masak hehe...

senang n sangat sempoi... rasanya??? memang pelik rasa dia... cam mana nak describe ek... rasa lemak2 pedas n unik sikit rasa dia... boleh masuk la ngan tekak aku... sedap jugakla kalau pandai memasaknya kekekeke... kalau nak tau korang kena rasa sendiri la... kalau g jalan sebelah pahang sana, ringankan mulut, risik2lah tentang asam rong dengan orang belah sana..

(^_^)

okeh... aku sangat hepi sebab esok cotiiiiiiii... yeeeeehaaaaaa....




4 comments:

Kaseh said...

sedap ker rasa dia? tak penah rasa.. kalau kat pahang tuh kaseh suka makan umbut kelapa...sedappp gilerr

maira said...

kaseh, kalau 1st time try, rasa dia pelik sikit... tapi bg orang yang dah biasa makan, diorang cakap sedap.. bg maira rasa dia lemak2 pedas, bukan lemak mcm santan, lemak dia unik sikit... mcm lemak2 pahit tapi x pahit.. boleh tahan sedapla bg maira :)

umbut kelapa pun perbah makan jugak.. lemak gitu.. memang sedap :)

TopsyTurvyMum said...

mak oii Maira!
Kecur air liur aku tengok asam rong ko nehh! Kalau dekat dah aku anto mangkuk tepin 8 tingkat haha..
Betul la getah dia tu kalau terlebih boleh mabuk. Aku tak penah masak, selalu makan jer:D

maira said...

rox, puas aku selawat segala sebab takut mabuk..alhamdulillah, tiada kejadian mabuk2..1st time aku masak nie hehe.. kalo ko balik mesia bgtaula, nanti aku masakkan :)